Перелік документів для організації безкоштовного харчування дітей пільгової категорії:

з малозабезпечених сімей:

  1. Довідка про отримання допомоги малозабезпеченим сім'ям.
  2. Довідка з місця проживання сім'ї.
  3. Заява від батьків.

дітям учасників антитерористичної операції (операції спільних дій):

1. Заява від батьків або осіб, які їх замінюють;2.Довідка про безпосередню участь у антитерористичній операції; забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілостності України.

Організація харчування у закладі загальної середньої освіти

У закладі загальної середньої освіти проводиться:

- щоденний аналіз охоплення учнів закладу гарячим харчуванням та харчуванням буфетною продукцією;

- щомісячний моніторинг охоплення харчуванням учнів 5-11 класів.

Оформлені інформаційні куточки в їдальні та обідній залі.

У класах на інформаційних стендах постійно оновлюється інформація щодо раціонального харчування дітей та підлітків.

До профорієнтаційної та санітарно-просвітницької роботи зі школярами щодо правильного харчування залучаються сестра медична закладу освіти Раковська А.І, медичні працівники КЗОС Харківської міської поліклініки № 9.

Проводиться робота щодо організації раціонального харчування з урахуванням віку і стану здоров’я учнів 5-11 класів, а саме:

- «Особливості потреб організму дитини у вітамінах» - 5-7 класи

- «Що таке раціональне харчування» 8-11 класи

- «Фізіологічні норми найважливіших складових їжі для дітей різного віку»5-6 класи

- «Харчовий раціон підлітка. Вікові вимоги до харчування.», «Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень. Визначення калорійності свого денного харчування.», «Вимоги до харчування та питного режиму під час інтенсивного фізичного тренування підлітків.» - 6 класи уроки з предмету «Основ здоров'я».

/Files/images/dalnya/DSC_1950.jpg








/Files/images/dsc_6151.jpg

ГАРЯЧІ СТРАВИ ЗРАНКУ І ЛЕГКА ЇЖА — УВЕЧЕРІ

Життя дитини помітно змінюється вже тоді, коли вона йде до першого класу (новий режим дня, нове фізичне та розумове навантаження). Якщо ви з перших днів навчання правильно організуєте харчування малюка, ви допоможете йому легше адаптуватися до шкільного процесу і закладете основи здоров’я на подальші роки. Як цього досягти? Завжди прагніть виробити в школяра звичку їсти в один і той самий час (тоді органи травлення зарані готуватимуться до прийому їжі й організм повніше буде її засвоювати). На сніданок обов’язково дайте гарячу страву — з м’якого сиру (сирники, ліниві вареники), яйця (омлет, яєшня, відварене яйце), м’ясну (відварене або тушковане м’ясо, парові котлети), з крупів (вівсянку, гречану, рисову каші). Як пиття добрі молоко, чай з трав (ромашки, м’яти). Хороше доповнення — свіжі овочі або фрукти (морква, буряки, яблука). Таке меню посилить роботу мозку, серця і буде джерелом енергії. Важливо, щоб дитина після другого уроку в школі отримувала ще один сніданок (звичайно, це молоко чи сік, булочка, печиво тощо), тоді вона менше втомлюватиметься і краще сприйматиме шкільну науку. Із собою дайте школяреві яблуко (містить вітаміни), печиво (вуглеводи), пиріжок з овочевою начинкою, бутерброд з твердим сиром (джерело кальцію), відвареним м’ясом чи рибою (білок, що міститься в них, потрібен для росту). На обід дайте побільше овочів (сирих або у вигляді салатів), щоб запрацював кишечник і «звільнився» від зайвого (адже дитина через намагання всюди встигнути могла «пропустити» в школі момент, коли їй хотілося в туалет). Також запропонуйте гарячу першу страву (не надто об’ємну, щоб були сили впоратися з другою), на друге — м’ясну або рибну страву з гарніром (картопля, макаронні вироби). На солодке — фруктовий сік чи свіжі фрукти, компоти з сухофруктів. Дитячий організм має відновитися після уроків і зарядитися енергією до вечора (адже потрібно накопичити сили, аби виконувати домашні завдання, йти на додаткові курси тощо). Вечеря має бути легкою (молочно-круп’яні, овочеві, яєчні страви, з м’якого сиру), щоб органи травлення могли відпочити, коли шлунок не перевантажений їжею, що довго засвоюється (наприклад, білковою, до речі, страви з м’яса або риби збуджують нервову систему), тоді й сон буде міцнішим і здоровішим. Фрукти й овочі на вечерю поповнять організм вітамінами. Якомога рідше купуйте дітям газовані напої (вони подразнюють слизову оболонку шлунка й кишечнику). Семи-дев’ятирічні школярі мають щодня вживати м’який або твердий сир, кисломолочні продукти, бо це — джерело кальцію (адже саме в цей час з’являються постійні зуби, яким кальцій надзвичайно потрібен).


ПІДЖИВЛЯТЬ МОЗОК БОБОВІ, МОЛОКО ТА ЦИБУЛЯ

Старшим школярам доводиться навчатися більше, ніж молодшим (6—8 уроків у школі, 3—4 години забирають домашні завдання, ще й різноманітні курси потребують додаткової розумової напруги). Щоб упоратися із таким навантаженням, слід добре підживлювати мозок. Дитина повинна отримувати достатньо поживних речовин, але не перевантажувати себе зайвими калоріями, тому що переїдання сприяє припливу крові до травного тракту і відтоку її від мозку (тоді розумова діяльність послаблюється, з’являється сонливість і вже хочеться не вчитися, а спати). Щоб добре мислити і засвоювати потрібну інформацію, організму потрібні білок, крохмаль, вітаміни групи В та вітамін РР (нікотинова кислота), калій та кальцій. Білок виробляє хімічні речовини, які прискорюють реакцію і процеси мислення. Його достатньо в м’ясі, молочних продуктах, горосі, квасолі. Крохмаль містить глюкозу, яка допоможе підвищити розумову працездатність на кілька годин. Багато крохмалю в чорному хлібі, картоплі, горіхах, рисі, горосі, квасолі. Нервові клітини мозку не можуть добре функціонувати без вітамінів групи В та вітаміну РР. Отримати їх школяр може з риби, бобових, крупів (особливо гречаних, вівсяних), яєць, молочних продуктів, картоплі. Калій та кальцій позитивно впливають на імунну, нервову системи і поліпшують розумову діяльність. Вони в достатній кількості містяться в куразі, родзинках, йогуртах, м’якому та твердому сирі, молоці, кефірі, сметані, вершковому маслі. Щоб посилити здатність до концентрації уваги, додайте до меню дитини страви зі свіжої цибулі, вона допоможе кровопостачанню мозку. Активізують обмін речовин у мозку, поліпшать запам’ятовування морква, імбир та кмин. Якщо потрібно багато вчити напам’ять, запропонуйте школяреві з’їсти тарілку тертої моркви з кмином, імбирем та сметаною (сметана потрібна, аби повніше засвоївся каротин моркви). Іноді зосередитися заважає надмірна нервозність. Тож заспокоїтися допоможе шматочок шоколаду (але невеличкий), банани (вони містять речовини, які знімають стрес і сприяють концентрації уваги). Горіхи та зернята усунуть втому в разі тяжкої та тривалої розумової роботи.


ДЕЩО ПРО ВІТАМІНИ

Організм школяра буде добре рости і розвиватися, якщо отримуватиме належний комплекс вітамінів. Скажу про ті, які особливо потрібні школяреві. Вітамін А посилює опірність організму до інфекцій (коли дитина менше хворіє, вона активна й життєрадісна, що позначається й на навчанні). Нестача вітаміну А призводить до погіршення зору (це дуже небезпечно, адже учням щодня доводиться багато читати та писати, отже напружувати зір). Головним його джерелом є молоко та молочні продукти, особливо жирні — вершкове масло, сметана. Також він міститься в м’ясі, печінці, червоних, жовтих та оранжевих овочах і фруктах (буряки, червоний перець, яблука, гарбузи, морква). Моркву найдоцільніше їсти тушкованою чи вареною з будь-яким жиром (вершковим маслом, сметаною тощо), тоді повніше засвоюється попередник вітаміну А —каротин, і легко переходить в активний вітамін А. Нестача вітаміну D може призвести до рахіту (коли кістки стають ламкими і деформуються). Цей вітамін утворюється в шкірі під дією сонячного проміння (отже, дайте можливість дітям проводити час на сонечку). В основному він міститься в тваринних продуктах: жирних сортах риби (сардина, скумбрія, лосось), яйцях, молочних жирах, також у капусті. Важливе значення в нормальному розвитку організму школяра відіграє вітамін С. Він є потужним антиоксидантом (відновлює клітини), сприяє профілактиці анемії, стає на перешкоді інфекційним захворюванням. Через його нестачу кровоточать ясна, утворюються крововиливи на шкірі, шкіра стає сухою та блідою, з’являється загальна слабість, швидка психічна втома. Багато вітаміну С у шипшині (готуйте з плодів настій), лимонах, мандаринах, капусті, зеленому перці, чорній смородині (давайте у вигляді варення або чаю: запарюйте сухі ягоди склянкою окропу). Для нервової системи вкрай потрібні вітаміни групи В. Вони також стимулюють ріст, поліпшують діяльність печінки, впливають на стан шкіри, слизових оболонок. Потреба в них збільшується за психічної напруги (школяр може хвилюватися на уроках, олімпіадах, спілкуючись з однолітками, батьками, вчителями). Містяться ці речовини в горіхах, квасолі, картоплі, молоці та молочних продуктах, м’ясі, рибі, яйцях, гречаних крупах. Вітаміни групи В частково можуть синтезуватися нормальною мікрофлорою кишечнику, тому так важливо її підтримувати в належному стані. Для цього слід регулярно вживати кисломолочні продукти, також фрукти та овочі, багаті на клітковину, вони стимулюють перистальтику (ритмічні скорочення) кишечнику і оздоровлюють його. Приділіть належну увагу харчуванню свого школяра, поповніть його раціон потрібними для розвитку вітамінами, білками, вуглеводами та іншими поживними речовинами, і тоді він отримуватиме задоволення від навчання, а ви радітимете, що ваша дитина росте розумною та здоровою.


Раціональне харчування включає такі принципи:

- відповідність енергетичної цінності харчового раціону добовим енерговитратам школярів;

- збалансоване співвідношення харчових речовин у раціоні при співвідношенні білків, жирів, вуглеводів як 1:1:4 (враховуючи особливу потребу організму, що росте, в незамінних чинниках харчування, слід витримувати в білках і жирах співвідношення компонентів тваринного і рослинного походження);

- широкий асортимент продуктів: різноманітні м’ясі, рибні, молочні, хлібні, круп’яні страви, овочі, фрукти, необхідні для забезпечення хімічного складу раціону;

- правильна кулінарно-технологічна обробка продуктів з метою збереження біологічної і харчової цінності, високих органолептичних властивостей страв і високої засвоєності харчових речовин.

Важливе значення має надходження з їжею вуглеводів, що відіграють істотну роль у забезпеченні організму дітей енергією. Тому в харчуванні дітей необхідно приділяти неабияку увагу якісному складу вуглеводів.

Під час розвитку організму потреба школярів у багатьох вітамінах безперервно зростає (тіамін, рибофлавін, піридоксин, ціанокобаламін, фолацин, ніацин, аскорбінова кислота, ретинол, токофероли, ергокальциферол).

Потреба школярів і у мінеральних речовинах порівняно висока у зв'язку з інтенсивним ростом і формуванням скелета. Для процесів кістково творення сприятливим вважається співвідношення кальцію і фосфору. 60-80% вмісту кальцію має забезпечуватися за рахунок молока і молочних продуктів. Інші мінеральні речовини (калій, магній, залізо і мікроелементи – мідь, кобальт, цинк) надходять в організм у достатній кількості з продуктів тваринного і рослинного походження.

Набір продуктів шкільного віку: молоко і молочні продукти, сир напівжирний, сметана, сир твердий, м'ясо, риба, яйце, хліб пшеничний, житній, борошно пшеничне, макаронні вироби, крупи, бобові, цукор і кондитерські вироби, масло вершкове, олія, картопля, овочі, фрукти свіжі чи сік, сухофрукти, кавовий напій, чай, дріжджі, желатин, сіль.

Школярі мають одержувати 5-разове харчування.

Кiлькiсть переглядiв: 616